Nuttig voor zoekwoorden onderzoek :

Google's Hulpprogramma voor zoekwoorden is een tool voor AdWords-adverteerders. Maar ook voor zoekmachineoptimalisatie is het erg handig. Wat maakt de tool zo nuttig? De tool laat zien hoe vaak er in een maand op een zoekwoord is gezocht. Zeer bruikbare informatie voor een zoekwoorden onderzoek! Ook erg nuttig is dat de tool nieuwe ideeën voor zoekwoorden geeft.

Opties voor zoekwoorden :

De getallen, die Google's hulpprogramma toont, zijn te verfijnen via de 'opties voor zoekwoorden'. Er zijn drie opties:

    Exact - Het zoekwoord is identiek aan de zoekopdracht.
    Woordgroep - Het zoekwoord komt voor in de zoekopdracht (met mogelijk woorden ervoor of erachter).
    Breed - Het zoekwoord is gerelateerd aan de zoekopdracht. Dit betekent dat het zoekwoord niet per se hoeft voor te komen in de zoekopdracht.

De standaard instelling is 'breed'. Voor adverteerders is dat handig, maar voor zoekmachineoptimalisatie is het niet de beste optie. De kans dat je pagina zichtbaar is bij een zoekwoord dat niet letterlijk in je pagina voorkomt, is namelijk erg klein. Kies daarom voor 'woordgroep' of 'exact'.


Wereldwijd of lokaal :

Een tweede verfijning is de keuze voor 'Wereldwijde zoekopdrachten' of 'Lokale zoekopdrachten'. De eerste toont hoe vaak een woord gebruikt is in zoekopdrachten in de hele wereld. De tweede telt alleen zoekopdrachten in Nederland. Voor Nederlandstalige websites kun je het beste kiezen voor 'lokale zoekopdrachten'. Sommige Nederlandse woorden bestaan ook in andere talen. Het aantal wereldwijde zoekopdrachten geeft dan een erg vertekend beeld.

meer verkeer

 

Informatie

Makkelijk te spellen


Een korte domeinnaam die bestaat uit één woord is ideaal. Probeer te voorkomen dat je een domeinnaam kiest die niet goed uit te spreken is.

Cijfers in domeinnamen zorgen bijvoorbeeld erg vaak voor verwarring. Mensen vergeten het cijfer of onthouden het verkeerd. Een domeinnaam als '3fast9u.nl' zal bijvoorbeeld een bron zijn van veel verwarring. Hou het simpel is hier het advies. Ook het gebruik van dashes (-) werkt verwarrend. Wel is het zo dat zo'n domeinnaam (bijvoorbeeld: 'goedkope-mobiele-telefoons.nl) in sommige zoekmachines een klein voordeel krijgt bij de ranking voor een zoekterm die woorden bevat die in de domeinnaam zitten. Dus: zoekt iemand naar 'goedkope mobiele telefoons' dan heeft het domein 'goedkope-mobiele-telefoons.nl' een voordeel ten opzichte van een domein als 'goedkopemobieletelefoons.nl' bij de ranking voor die zoekterm. Je zult dus hier een afweging moeten maken wat in jouw geval het belangrijkst is: het (kleine) voordeel in de ranking voor een bepaalde zoekterm of de duidelijkheid voor bezoekers.

Trefwoorden

Trefwoorden in de naam


Hierboven heb ik al kort behandeld dat een domeinaam met dashes erin (-) een klein voordeel heeft bij de ranking voor bepaalde zoektermen ten opzichte van andere domeinnamen. Dit komt doordat een zoekmachine de woorden in de domeinnaam die door een dash zijn gescheiden, ziet als verschillende woorden. Dus: een zoekmachine ziet bij 'mobieletelefoons.nl' mobieletelefoons als één woord, maar bij 'mobiele-telefoons.nl' ziet de zoekmachine 'mobiele' als één woord en 'telefoons' als een ander woord.

Bij de zoekterm 'mobiele telefoons' heeft de domeinnaam met dash een voordeel ten opzichte van de naam zonder dash. Je zult dus zelf moeten afwegen of de wat onduidelijker naam minder belangrijk is dan het voordeel bij de ranking.

In ieder geval is het een goede gewoonte om een zoekterm die het onderwerp van je site weergeeft, in de domeinnaam te gebruiken. Het geeft zowel een beschrijvende naam als een voordeel in veel zoekmachines voor verwante zoektermen.